Tuesday, June 15, 2010

program remaja,,

assalamualaikum..
 dear diary,

hari jumaat lepas aku dpt tahu aku terpilih pergi 1 program.. yg kiteorg dapat maklumat hanyalah program remaja.. dan perlu memakai baju formal serta tamat pukul 5 petang.. haish.. tpakse cancel plan dgn pakcik saudara dgn adik2.. kiteorg dh plan nak gi genting pd hari sabtu tu..

okay. program remaja.. mula2 ingatkn hapening, byk aktiviti.. sesuai ar dgn remaja skrg kan? so klu tinggalkn genting pon x kesah sgt.. sbb kebanyakn yg pergi pon bdak group sendiri.. boleh knal2 lagi dgn bdak group.. jadinye redhakn lah diri ini menapak ke program tersebut..

sesampai di sana, di sambut olh org2 yg btudung labuh bpakaian kot dan lelaki yg segak memakai kot.. wa~ erk.. nie mesti ceramah nie.. x sesuai plak rasenye pakai tudung mcm nie.. segan2.. sbbnye tudung aku time tu jarang la plak.. tudung bidang 50 x bawak.. haish.. x pe la.. mmg tepat spt yg dijangkakan.. ianye penuh dgn ceramah.. haila.. malasnye..program tu sbnarnye btajuk, CERAMAH MOTIVASI MENANGANI MASALAH SOSIAL DI KALANGAN REMAJA/BELIA.. sbnarnye tajuk pjg lagi.. tp x igt.. than tpikir plak, sosial sgt ke aku nieyh?? haila..

okay2.. ceramah pon bmula.. dh lame x dgar ceramah.. mesti lentok abes nieyh.. tapi kan.. bile ceramah start.. x tido.. walaupon ngantuk.. penceramah tu best giler.. yup.. dia perempuan tp dia open minded.. x kesah ar.. mmg she's the best.. dia bceramah pon 2 hala.. pastu dia x kesah pon pgang lelaki utk memantapkn lagi ape yg cube dsampaikn.. dah la dia suke wat lawak.. x kering gusi.. tp x dinafikn dia pandai berdakwah..
antare point2 yg aku dpt:

1. semua yg kite ade nie hanye pinjaman dr Allah..
2. jgn ar kite leka n lupe dgn nikmat2 Allah nie..
3. bine kenyakinan diri..

mmg ponit2 aku nie korg x pham.. tp kite sbnarnye x sedar.. slalu kite ungkapkn, "aku pakai jam kt tangan kanan aku.." tangan kite?? cube kite renungkn.. bkan ke tangan tu nikmat Allah.. kite hanya pinjam sahaja.. satu hari nanti kite perlu pulangkn balik.. same juga dgn hati kite.. kite lahir dgn hati yg suci bersih.. tp adekah nanti kite akn kembali dgn hati yg suci atau dgn hati yg kotor?? ye.. thinking time.. ngee~

n penceramah nie jgk byk menyedarkn yg kite tlh salah faham dgn ape yg kite punyai skrg nie.. smuanye hanyalah PINJAMAN dr ALLAH.. kite hanye pinjam.. bkan hak milik kite pon.. n thanks to her, dia dh buat aku menangis.. sbb aku dh byk lupe.. lalai.. leka.. dulu2.. ustaz fauzi slalu bg ceramah camnie.. sjak kluar dr skola.. mane ade cramah2 camnie lg.. susah nk dpt kot..

tp pnceramah sesi kedua.. waktu ptg.. sorry sgt2.. aku tak thn ngantuk.. tertido..zZzzzZ.. hehe.. tp penceramah yg kedua nie tak bgitu aktif sgt.. tu yg sleepy.. tambah2 lg hujan kt luar..

p/s: stiap yg berlaku msti ade hikmahnye.. walaupon aku tpakse tinggalkn genting.. tp aku dpt ilmu yg x smua org dpt.. aku dpt muhasabah diri.. dn yg penting.. aku dpt mengigtkn diri pd yg Maha Esa.. alhamdulillah..

No comments: